söndag 26 februari 2017

Min broccolisoppa

Jag älskar broccoli! Mannen min och sonen gör det inte ... Inte alls! Men en dag kom sonen hem från dagis (många år sedan nu) och frågade:
- Mamma, kan du göra broccolisoppa? Det är jättegott!
- Öh ... Jag har aldrig gjort men visst kan jag väl det!

Så jag dök ned i kokböcker och internets alla recept. Jag gjorde ett försök.
- Det var gott men inte lika gott som på dagis! var betyget.

Men jag var trots allt nöjd, både mannen min och sonen åt. Jag har sedan dess förändrat och förbättrat receptet lite. Nu senast var det mamma och pappa som nöjda åt av min broccolisoppa och pappa ville ha receptet. Så här kommer det! I all enkelhet.

Ingredienser
500 g broccoli
1 st gul lök (ca 100 g)
2 st potatisar (ca 200 g)
1 st morot (ca 80 g)
1,5 l vatten
3 st buljongtärningar, grönsaks-
2 tsk salt
2 tsk Italiensk salladskrydda
1 krm svartpeppar
2 dl matlagningsgrädde
matolja/smör till löken

Till servering (förslag)
Gott lantbröd, klippt persilja, en klick crème fraiche

Gör så här
Skär löken i mindre bitar, skapa potatis och morot och skär i mindre bitar.
Dela broccolin i mindre buketter, skala stammen och skär i mindre bitar.
Stek löken mjuk några minuter, ha i potatis och morot, stek någon minut. Lägg i broccolin, rör om.Slå på vattnet och lägg i buljongtärningarna, salta och krydda. Koka grönsakerna mjuka, ca 10-15 minuter.

När de är mjuka, dra åt sidan och mixa med mixerstav till önskad konsistens. Ställ tillbaka på plattan, häll i matlagningsgrädden, låt koka i ca 5 minuter till. Smaka av.

Anmärkning
Går bra att frysa.
Om broccolibuketten har börjat gulna, skär av blommorna (det gula och "smuliga") och använd resten.
Var försiktig med saltet. Buljongtärningar är olika salta, kryddblandningar innehåller oftast salt de med.
Vill man inte ha en slät soppa kan man skära grönsakerna i önskad storlek, ska man mixa är det inte så noga. Det tar dock längre tid att koka stora bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar