måndag 30 november 2015

Emmas glöggessence

Jag gillar glögg! Det är så mysigt att tända ett ljus, ta fram en lussebulle och krypa upp i soffhörnet framför brasan. Och dricka glöggen, så klart!

Men denna svenska bild här ovan är inte självklar när man är i Spanien. Här finns ingen glögg. Men allt finns för att göra sin egen! Och för att lätt kunna ta sig ett glas när man vill tänkte jag att man borde kunna göra som en essence, något som man bara kryddar upp vinet med. För vinet finns ju nästan alltid hemma. :)

Så här är min alldeles egenihoptotade glöggessence. Eller det kanske heter glöggessens på svenska...

Ingredienser
3 dl strösocker
25 hela kardemummafrökapslar alt 1 msk hela frön
10 st kryddnejlikor, hela
2 st kanelstänger alt 1 msk mald kanel
3 cm färsk ingefära alt en bit torkad alt 2 tsk mald
1 st citron, det gula av skalet
5 dl vatten

Till servering (förslag)
Skållade mandlar, russin, lussebullar, pepparkakor, ädelost...

Gör så här
Lägg allt i en tjockbottnad kastrull. Koka upp och låt koka på medelvärme i ca 15 min, rör om då och då. Dra av kastrullen från plattan, lägg på ett lock och låt dra i ca 45 min.
Sila bort kryddor och citronskal, häll upp på en flaska (det blir ca 5 dl).
Essensen kan nu stå svalt tills det är glöggdags! Blanda då i önskad mängd essence i vinet - rött eller vitt - och värm i kastrull eller mikrovågsugn. Se till att det inte kokar dock! Lägg gärna i russin och mandlar redan vid uppvärmningen.
Mängden är svår att avgöra, det beror på hur sött man vill ha det. Det beror ju också på hur sött eller kraftigt vinet är. Börja med ca 1 msk per dl vin och öka sedan på om det behövs.

Anmärkning
Om man använder malda kryddor blir det svårt att sila bort det, essencen blir som en sirap så det går inte att sila genom en duk. Glöggen kommer därför att bli lite grumlig. Om flaskan får stå sjunker det till botten. För kraftigare smak, skaka om innan det används.

Kryddmöjligheterna är oändliga! Receptet ovan är en bra grund. Varför inte sprätta upp en vaniljstång och koka med i essencen? Pomeransskal (ersätt citronskalet eller som tillägg) är också gott och en klassiker. Eller prova med apelsinskal, några bitar torkade aprikoser, torkade äpplen...

Byt ut sockret - helt eller delvis - till råsocker, farinsocker, muscovadosocker. Eller varför inte honung?

För en starkare glögg, häll i lite vodka i vinet.

För alkoholfri variant, häll essencen i äppeljuice eller druvjuice. Det fungerar också bra att hälla den i blandsaften, jag har gjort barnglögg av det flera gånger.

2 kommentarer:

  1. Jag har också ett glöggrecept som jag använt mig av när vi blivit glöggsugna i Singapore, och faktum är att det blir nästan bättre än den "vanliga bolagsglöggen".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktum är att det brukar bli godare än Blossa. Men man måste också komma ihåg att det inte ÄR Blossa så man tror att glögg ska smaka på ett sätt. Fördelen med egen är att man kan variera sötma efter hur man själv vill ha det.

      Radera