måndag 2 februari 2015

Vegetarisk linssoppa

För flera år sedan åt min vän Lina en så god linssoppa på lunchen och jag har alltid velat prova det. Två problem dock: glömt att fråga efter receptet och det är lagom skoj att laga mat som bara man själv sitter och äter. Aldrig att mannen min och sonen frivilligt skulle stoppa det där i munnen (precis som hos familjen Lina)1

Men så flyttade vi till Spanien... Här använder man linser mycket mer och dessutom så äter man traditionellt linssoppa på Nyårsafton. Så när ska vi äta det? kom mannen min och berättade efter en spanskalektion. Huruvida det stämmer vet jag inte men varför ifrågasätta i detta läget!?

Jag kollade runt på recept och kollade i kylskåp och skafferi. Här är min variant som hela lilla familjen äter med god aptit och som jag definitivt kommer att göra igen.

Gott, nyttigt, enkelt och billigt - kan inte bli så mycket bättre, egentligen!

Ingredienser
Jisses vilket dåligt foto... Men soppan är slut.
2,5 dl linser, bruna, torkade
1 st morot (ca 80 g)
1 st potatis, stor (ca 150 g)
1 st gul lök (ca 100 g)
1 st selleristjälk
1 st vitlöksklyfta
1 burk (400 g) krossade tomater
3 tomatburkar vatten (el ca 12 dl)
2 st grönsaksbuljongtärningar
1 tsk paprikapulver
1/4 tsk chilipulver (el enl önskemål)
1 st lagerblad
1/2 citron (juicen)
salt
olivolja

Till servering (förslag)
persilja, klippt
yoghurt, gräddfil eller crème fraiche
Säkert även gott med krutonger, fetaost, färska grönsaker i små bitar som t ex tomat, paprika, broccoli (kokt)
Ett nybakat bröd till och en god ost gör det till en hel middag (soppan äts ofta som förrätt)

Gör så här
Skär lök och grönsaker i mindre bitar. Om man planerar att mixa soppan slät kan bitarna vara lite större.
Stek först löken i olja några minuter så den blir blank, häll i resten av grönsakerna och bryn några minuter. Krydda med paprika och chilipulver, slå över tomaterna, buljongtärningarna och vattnet, låt koka upp. Häll i linserna. Låt koka i ca 40 min, tills linserna är mjuka, rör om ibland. Mixa (plocka upp lagerbladet först) och smaka av med salt och citronjuice.
Om soppan är för tjock man kan späda med mer vatten.

Anmärkning
I Spanien har man chorizo (ca 200 g till detta receptet) i linssoppan. Den steks och läggs i mot slutet av tillagningstiden. Om man mixar soppan (vilket man oftast inte gör i Spanien) skulle jag nog servera den som tillbehör.

Vill man kan man blötlägga linserna några timmar innan, koktiden blir då kortare. Om man tjänar tid på att använda färdigkokta linser på burk vet jag inte, grönsakerna måste ju hinna kokas också.

Valet av linser (röda, gröna, bruna, gula) är så klart vad man själv vill eller har hemma. Alla är de fullproppade med fibrer och proteiner.

Skölj av tallrikar och bestick noga innan de sätts in i diskmaskinen. Det blir annars som en "sandig hinna" på allt, precis som det blir av bruna bönor. Min erfarenhet säger att det spelar ingen roll vilket märke eller pris man har på diskmedel eller -maskin.

Soppan är perfekt att göra storkok av och frysa in portioner (en middag för familjen eller en lunch på jobbet) i frysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar