söndag 22 februari 2015

Linsröra à la Emma

Jag gjorde ju för ett tag sedan en så god linssoppa (som jag gjort om flera gånger sedan dess) och har funderat på vad mer jag kan göra med linser. Plötsligt blev jag sugen på någon röra, lite som hummus, tänkte jag. Kanske något att doppa de vridna baguetterna i som snart ska in i ugnen?
Så jag öppnade kylskåps- och skafferidörrar, kollade runt på internet efter tips, tankar och idéer. Här är mitt bidrag till en smaklig röra som passar till både småplocket och den grillade köttbiten!

Jisses så gott! Och nyttigt!

Ingredienser
2 dl linser, torkade, bruna
6 dl vatten
1 st morot (ca 80 g), skalad och skuren i tre-fyra bitar
1 liten lök (ca 80 g), skuren itu
1 stjälk selleri, skuren i tre-fyra bitar
4 persiljekvistar (endast stjälkarna)
1 st lagerblad
1 tsk salt
½ dl olivolja
½ citron, juicen (ca 1,5 msk)
1 st vitlöksklyfta (el mer om man önskar)
chilipulver efter smak
salt efter smak

Till servering (förslag)
Grönsaksstavar, kex, grissini...

Gör så här
Koka upp linser, vatten, morot, lök, selleri, persiljestjälkarna, lagerbladet och salt. Låt koka i ca 25 min eller tills linserna är mjuka.
Plocka bort grönsakerna* från linserna och häll av vätskan.*

Lägg de avrunna linserna i en mixer tillsammans med vitlök, olivolja, citronjuice och chilipulver. Mixa till önskad konsistens. Om det är för fast kan man spä ut med mer olivolja, vatten eller avkoket. Smaka av med salt.

Servering
Häll upp i en skål, pudra över lite chilipulver och flingsalt, klipp persilja över. Låt gärna stå svalt en stund för mer smak.

Anmärkning
*) Spara gärna grönsakerna och vätskan och häll det i t ex köttgrytan, köttfärssåsen osv. Det är en utmärkt bas och smaksättare med mycket nyttigheter! Vill man kan man reducera (koka ihop så att mesta av vätskan avdunstar) och/eller frysa in.

Saknar man grönsakerna kan man säkert koka linserna med en grönsaksbuljongtärning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar